| | فارسی العربیه English |
صفحه نخست
دانشگاه امام صادق علیه‌السلام<
هیئت امناء جامعه الامام الصادق (ع)
حوزه ریاست<
اداره کل روابط عمومي و بين‌المللي<
معاونت آموزشي و تحصيلات تكميلي<
دانشکده ها<
معاونت پ‍ژوهشي<
مركز زبان
معاونت دانشجويي و فرهنگي
معاونت سرمايه انساني و مديريت منابع 
اداره کل طرح و برنامه
گزينش و پذيرش دانشجو
نرم‌افزار جامع آموزش
نرم‌افزار جامع اداري و مالي
سامانه اطلاعاتي جامع دانشگاه(ساجد)<
كتابخانه، سامانه اطلاعات علمي دانشگاه(ساعد)
پرديس خواهران
  101

دکتر حسن بشیر،‌رئیس هیئت علمی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی خبر داد؛ ۱۲استان میزبان سواد رسانه ای

 

رئیس هیئت علمی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی از ارتقای سطح علمی و محتوایی سواد رسانه ای در کشور خبرداد وگفت: از مصادیق رشد، فراگیری و ارتقای این مهم می توان به برگزاری همایش ها و نشست های مختلف تخصصی و عمومی به میزبانی 12 استان کشور اشاره کرد.

دکتر حسن بشیر روز شنبه درگفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح جزئیات و ابعاد مختلف برگزاری دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی همراه با مسئولیت اجتماعی، اظهارداشت: اعضای کمیته علمی همایش تاکید براین داشتند که سطح علمی و محتوایی سواد رسانه ای و اطلاعاتی نسبت به سالهای گذشته ارتقاء چشمگیری داشته و برای این ادعا مصادیقی را برشمردند.

وی یادآورشد: این همایش همراه با نشست های مختلف در راستای معرفی و تبیین سواد رسانه ای ، در12استان شامل خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، اصفهان، سمنان، مرکزی، بوشهر، قزوین، کرمان و سیستان و بلوچستان برگزارشد.

این پیشکسوت عرصه رسانه و علوم ارتباطات درادامه، برگزاری پنج نشست تجربه نگاری شامل بررسی تجربه رسانه های خارجی در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی با حضور روسای دفاترهفت رسانه خارجی در جمهوری اسلامی ایران، نقد و بررسی برنامه های تلویزیونی حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، نقد و بررسی فیلم های سینمایی از منظر سواد رسانه ای و اطلاعاتی، نشست تجربه نگاری معلم های دست اندرکاران حوزه سواد رسانه ای در آموزش و پرورش و نشست تجربه نگاری اساتید سواد رسانه ای دانشگاه ها را از دیگر مصادیق ارتقای محتوایی سطح علمی سواد رسانه ای برشمرد.

این مدرس دانشگاه همچنین، برگزاری پنج پنل با حضور 15استاد تمام، دانشیار و استادیار دانشگاه ها همراه با ارائه 50 مقاله توسط شرکت کنندگان درهمایش وهماهنگی با فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ- ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای انتشار مقاله برتر هر پنل و فصلنامه علمی ترویجی رسانه برای انتشار مقالات دوم و سوم هرپنل،اهدای بسته های محتوایی به معلمان شرکت کننده در همایش با هدف ارتقای مهارتهای آنها در حوزه آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان را ازدیگر جوانب رشد این همایش عنوان کرد.

استاد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، همچنین تمرکز دست اندرکاران همایش بر ضرورت آموزش سواد رسانه ای از مقطع ابتدایی و برگزاری 3 نشست قبل از برگزاری همایش با مسئولان وزارت آموزش و پرورش با هدف تهیه طرحی در این خصوص همراه با صدور گواهینامه الکترونیک شرکت درهمایش از طریق پورتال همایش با ارائه کد ملی شرکت کنندگان با هدف صرفه جویی در زمان و هزینه ها را نیز در راستای خروجی این همایش دانست.

بشیر درعین حال اظهارداشت: در نشست نقد و بررسی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی توسط اعضای کمیته علمی تاکید شد که هنوز راه زیادی در زمینه تولید دانش بومی سواد رسانه ای در ایران داریم و هر چند عملکرد دبیرخانه همایش در زمینه برگزاری یک همایش علمی ترویجی مناسب ارزیابی شد اما مقرر شد در سال های آتی با هدف ارتقای همایش به عنوان یک همایش علمی پژوهشی و افزایش توانمندی دبیرخانه همایش برای تولید دانش بومی، برگزاری همایش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یکی از دانشگاه ها یا پژوهشگاه هایی که طرح بهتری برای برگزاری همایش ارائه دهند واگذار شود.

به گزارش ایرنا، «سواد رسانه ای» (Media Literacy) مفهومی قدیمی است که نخستین بار مارشال «مک لوهان» در سال آن را به کار برد.

وی معقتد بود زمانی که دهکده جهانی فرا رسد باید انسان ها به سواد جدیدی به نام سواد رسانه ای دست یابند. وقتی ما پایه‌های سواد رسانه‌ای را به زبان حاضر ترجمه می‌کنیم، امروز دیگر نمی‌توان از تعریفی استفاده کرد که در سال 1964 آقای مک ‌لوهان برای سواد رسانه‌ای اعلام کرد. می‌بینیم که یونسکو مرتب این تعاریف را تغییر می‌دهد. پیش از این روزگاری کامپیوتر نشان پیشرفت بود اما امروز سرانه داشتن افراد خبره و نخبه جامعه، تعیین‌ کننده پیشرفت یک کشور است که گاهی در کشورهای پیشرفته وجود این افراد از یک درصد به 10درصد هم رسیده است.

با این توضیحات می توان گفت که سواد رسانه ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که دسترسی به توانایی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای را دربر می گیرد.

همایش سواد رسانه ای با محورهای «سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خانواده و توانمندسازی»، «سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خانواده و سبک زندگی»، «سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خانواده و آموزش» و «سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خانواده، دین و اخلاق» برگزار شد.

 


دریافت نسخه pdf | دریافت نسخه ورد

تاریخ درج : ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
زمان درج : ۱۰:۰۵
دفعات کلیک شده: 103
 

ايران_تهران_دانشگاه امام صادق عليه‌السلام- ص پ 159-14655 - کدپستي: 1465943681 - تلفن 88094001 - دورنگار 88093484

پست الكترونيکي: isu @ isu.ac.ir - نشاني‌الكترونيكي: http://www.isu.ac.ir