آموزش دانشگاه در یک نگاه

دانشگاه امام صادق علیه‌السلام از ابتدای تأسیس با تلفیق علوم انسانی با علوم اسلامی شروع به کار و رشته‌های این دانشگاه تلفیقی از دروس حوزوی و دانشگاهی بوده و پیشوند معارف اسلامی در تمامی رشته‌های آن لحاظ شده است.
مقدمه:
مؤسسین دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بویژه مرحوم مغفور حضرت آیت الله مهدوی کنی رحمه‌الله‌ علیه در نظر داشتند که میان مباحث جدید علوم انسانی و مفاهیم و مطالب اسلامی و ارزشی جامعه تلفیقی ایجاد کنند که بعدها عنوان علوم اسلامی-انسانی به خود گرفت.
در ابتدای تاسیس دانشگاه، سه دوره برای دانشگاه امام صادق علیه السلام تعریف گردید:
دوره اول، دوره ای بود که در این دوره نیاز به پرورش ایده ها ضروری بود؛ لذا برای انجام این کار لازم بود تا افرادی تربیت گردند که هم مفاهیم علمی را متوجه می‌شدند و هم با مباحث اسلامی آشنایی لازم را داشتند. در این مرحله دانشگاه درحوزه علوم انسانی- اسلامی به دنبال تربیت نیرو بود به گونه ای که همین دانش‌آموختگان دانشگاه بتوانند مسئولیت‌هایی را چه در عرصه علمی و چه در عرصه اجرایی بر عهده بگیرند.
در دوره دوم، دانشگاه شروع به تولید علوم انسانی-اسلامی نمود که دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در بازه 10 الی 12 سال اخیر وارد این مرحله شد و تولیداتی را نیز انجام داد.
دوره سوم، که هم اکنون دانشگاه در این مرحله قرار دارد، و آن هم گسترش و جهانی کردن این مکتب است.
چنانچه در آثار علمای قبلی هم که مشاهده می‌کنیم، حداقل از زمان مشروطه به بعد، همیشه روی این مساله تاکید داشته‌اند که علوم انسانی وارده به کشور پاسخگوی نیازهای ما نیست و باید علوم انسانی اسلامی مورد نیاز جامعه ایرانی تولید گردد و قرآن کریم یکی از منابع اصلی است که در این زمینه به ما کمک می‌کند.
بنابراین در همین راستا امروزه مکتب دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به عنوان یک مکتب جدید در حوزه علوم انسانی-اسلامی با یک نگرش خاص تحت عنوان فقه محور است و با نگاهی فقهی این کار را انجام می‌دهد و افرادی که قصد ورود به این دانشگاه را دارند باید بدانند که دانشگاه امام صادق علیه‌السلام مراحل اولیه را سپری نموده و در تربیت نیرو مجرب شده است، مرحله تولید را نیز انجام داده و هم اکنون به افرادی نیازمند است که می‌خواهند ما را در گسترش این فرهنگ کمک نمایند.
 
مقاطع و رشته‌های تحصیلی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام:
 جذب دانشجو در قسمت برادران دانشگاه امام صادق علیه‌السلام صرفاً برای مقاطع کارشناسی‌ارشد پیوسته و دکتری می‌باشد و در پردیس خواهران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بصورت مجزا دانشجوی خواهر می‌پذیرد.
رشته‌های دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با پیشوند معارف اسلامی آغاز می‌شود و به دنبال این پیشوند، عنوان رشته ‌تخصَصی دانشجویان ذکر می‌شود؛ ما شش دانشکده داریم و 6 رشته اصلی که عبارتند از:
الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
معارف اسلامی و اقتصاد
معارف اسلامی و علوم سیاسی
معارف اسلامی و حقوق
معارف اسلامی و مدیریت
معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
که البته بعضی از این رشته‌ها دارای گرایش‌های تخصّصی هم هستند، به عنوان مثال دانشکده‌ی حقوق، مدیریت و اقتصاد دارای گرایش‌های خاصی در مقطع کارشناسی ارشد هستند.
یکی از افتخارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها انتصاب هیأت أمناء دانشگاه از سوی مقام معظم رهبریحفظه الله می‌باشد و در پیوست حکم اعضاء، راهبردهای دوازده گانه‌ای را برای پیشبرد اهداف عالیه دانشگاه تعیین نمودند که مهم ترین سند بالا دستی دانشگاه است.
یکی از این راهبردها، باز مهندسی سر فصل‌ها و برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه است که البته تقریبا بیش از پنجاه درصد راهبردها به آموزش باز می‌گردد.
نکته اول: هدف ما این است که برنامه های درسی را بیشتر به سمت نگاه تلفیقی ببریم. ذات برنامه های دانشگاه امام صادق علیه‌السلام در اصل همین تلفیقی بودن برنامه ها است. اما از آنجا که تولیدات دانشگاه به مرحله ای رسیده که میتواند در منابع درسی و سرفصل قرار بگیرد. بنابراین بخشی از برنامه های درسی ما ناظر به تولیدات جدید دانشگاه طراحی خواهد شد.
نکته دوم: در حال حاضر اساتید بزرگوار ما جزو سرمایه های انسانی ما هستند و ما برنامه های درسی را به سمت استاد محور شدن پیش می بریم. یعنی وقتی استادی یک مطالعه ای نموده است و آن مطالعه به یک برنامه درسی یا عنوان درسی رسیده است، در آموزش مکانیزم طراحی می‌کنیم تا آن استاد بزرگوار بتواند این اندیشه را به مانند آن کرسی هایی که ما در دانشگاه های دیگر داریم در قالب برنامه درسی ارائه بدهد.
نکته سوم: این‌که در برنامه درسی خصوصاً در حال تنوع دهی به دروس هستیم تا با انگیزه دانشجویان سازگار و از سویی هم با نیازهای جامعه همخوانی بیشتری داشته باشد.
نکته چهارم: یکی از راهبردهایی که مقام معظم رهبریحفظه الله در مورد پردیس خواهران بیان نمودند، توجه به بحث خانواده، زنان و نیازهای آنان است که در حال تدوین برنامه های درسی هستیم تا آن حوزه را پوشش بدهد.
نکته‌ی پنجم: ما در حال طراحی مکانیزم ارزیابی آموزش هستیم که از این حالت سنتی همچون امتحان و غیره، به سمت روش‌های جدید و نوین‌تر ارزیابی علمی حرکت کنیم. یکی از بخش‌های مورد توجه در دانشگاه امام صادق علیه السلام دانش‌آموختگان دانشگاه هستند که دانشجویان دانشگاه در طول مدت تحصیل علاوه بر بحث‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اخلاقی و تربیتی برای نظام اسلامی و پاسخگویی به نیازهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت می‌گردند.
الحمدلله اخیرا کانون فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه راه‌اندازی شده و آمارها نشان می‌دهند که فارغ‌التحصیلان در سه عرصه ذیل موفق بوده اند:
تولیدات علوم انسانی- اسلامی
هیات علمی دانشگاه های کشور
دانش آموختگان دانشگاه در عرصه های اجرایی کشور
همچنین دانشگاه امام صادق علیه‌السلام یکی از موسسات آموزش عالی است که تابع قوانین وزارت علوم،تحقیقات و فن‌آوری بوده و با توجه به مأموریت خاصی که دارد گاهی نیازمند این است تا در برخی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با دقتی بیشتر دست به بومی‌سازی قوانین و آیین‌نامه‌ها بزند.
از دیگر راهبرد های ابلاغی مقام معظم رهبریحفظه الله گسترش کمّی تحصیلات در مقاطع دکتری و فوق دکتری بوده است. البته طبیعی است که ما وقتی می خواهیم گسترش کمی بدهیم به کیفیت هم توجه داریم و این به معنای گسترش بی حد و بند نیست. از باب امانت داری و وظیفه ای که دارم باید بگویم که نزدیک سی سال است که بنده کم و بیش در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام هستم و این را بدون اغراق می گویم که دانشگاه ما واقعا فضایی که دارد در بسیاری از دانشگاه های دیگر نیست . منظور از این فضا سه نکته است:
نکته اول- فضای اخلاقی و معنوی دانشگاه است، انصافاً در این فضای تهران یک قطعه ای از بهشت بنام دانشگاه امام صادق علیه‌السلام قرار دارد که بدون اغراق این فضا در خیلی از دانشگاه ها به این وضع وجود ندارد.
نکته دوم- توجه ویژه دانشگاه به بحث علم و کیفیت آموزشی است. در خیلی از دانشگاه های دیگر بیشتر توجه به دنبال مدرک گرایی هستند.
نکته سوم- دانشجویان دانشگاه معمولا دغدغه مالی ندارند، مسئولین دانشگاه سعی نموده اند فضای مالی را بر دانشگاه کم نمایند به خصوص در دوره جدید تاکید بیشتر برتمرکز دانشجو بر روی مطالعه می باشد و خیلی از بحث ها مانند شهریه و غیره در اینجا یا نیست یا بسیار کم رنگ است. این فضا کمک می کند که دانشجو مطالعه داشته باشد.
نکته چهارم- ویژگی دیگر دانشگاه آن نشاطی است که در دانشجویان وجود دارد. البته گاهاً فراز و فرود هایی هم داشته است که امید است این نشاط بیشتر گردد.
نکته پنجم- تسلط بر زبان های خارجی است؛
نکته ششم- تأکید و توجه ویژه به امر تربیت بدنی و ورزش دانشجویان می باشد.

دفعات مشاهده: 507 بار | دفعات چاپ: 105 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار | 0 نظر